‘Jong geleerd is oud gedaan’ ; Start groentenboxjescampagne

‘Jong geleerd is oud gedaan’, dat geldt ook voor het eten van groente. Maar juist het stimuleren van een gezondere leefstijl bij kinderen kan een uitdaging zijn, ook voor opvoeders en pedagogisch medewerkers. Daarom hebben de gemeenten Venray, Venlo en Horst aan de Maas de handen ineen geslagen om hierbij te helpen.

De groenteboxjescampagne richt zich op kinderen van 2 tot 4 jaar. Boodschap is dat het eten van groente niet alleen gezond, maar ook lekker is. Een groot deel van de kinderen tot twaalf jaar eet niet genoeg groente en fruit. Dat blijkt uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor die het CBS jaarlijks afneemt met het RIVM en het Voedingscentrum. En dat terwijl veel groentesoorten uitermate geschikt zijn als tussendoortje. Daarom geven de groenteboxjes opvoeders en pedagogisch medewerkers praktische handvaten om het eten van groente te integreren in het dagelijks ritme van de kinderen. De boxjes zijn leuk aangekleed en bevatten een stickerkalender. Zo wordt het eten van groente extra aantrekkelijk.

Groente…zet je tanden erin!
De groenteboxjescampagne maakt deel uit van de themacampagne ‘Groente…zet je tanden erin!’. Hiermee brengt de gemeente een beweging op gang waarmee kinderen en hun ouders gestimuleerd worden om dagelijks meer groente te eten. In het kader van deze campagne zijn de ‘Groentehapjes in 10 stapjes’ , de snoepgroenteboxactie en de groenteweken geïntroduceerd. Later dit jaar volgt ook nog de gezond trakteren campagne.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen