Aanpak VieCuri na ingestort plafond voorbeeld voor andere ziekenhuizen

30 jan 2019, 10:24 Knipsels
03 viecuri deelt lessen nav plafondincident mei 2017 1
In 2017 kwam een deel van het plafond van de Spoedeisende Hulp (SEH) naar beneden. Ondanks de grote ravage, kon het ziekenhuis snel de zorg kon hervatten.
Dennis Barten en Nathalie Peters, beiden SEH-artsen, publiceerden een wetenschappelijk artikel over dit incident. “Dat de SEH 8 uur na het incident weer operationeel was, is vrij uniek te noemen. Met de publicatie hopen we dat ziekenhuizen wereldwijd hiervan kunnen leren. Incidenten in een ziekenhuis zelf komen vaker voor dan externe rampen. Denk aan brand, stroomuitval, een ICT storing, waterschade etc. Toch wordt er maar zelden over gepubliceerd.”
Op 18 mei 2017 kwam het plafond van de spoedeisende hulp naar beneden. Niemand raakte gewond. Het ziekenhuis wist toen snel intern andere opvang voor patiënten te regelen. Barten en Peters schreven over dit incident een wetenschappelijke publicatie die wereldwijd werd verspreid.
Ze ontdekte dat er internationaal nauwelijks publicaties bestaan over omgaan met incidenten binnen het ziekenhuis. ‘We willen in kaart brengen wat de afgelopen tien jaar in Nederlandse ziekenhuizen is gebeurd’, zei Barten. ‘Dan kunnen ziekenhuizen zich beter voorbereiden.’
De Venlose artsen wijzen erop dat in rampenplannen van ziekenhuizen wel wordt beschreven hoe om te gaan met rampen zoals een brand. Maar voor acute problemen die zich op specifieke afdelingen afspelen, bestaat volgens hen vaak geen plan B. Daarbij kan het gaan om uitvallen van de ICT zoals in Nijmegen gebeurde, of het uitvallen van de noodstroom (in Roermond). Volgens de artsen moet daarbij ook gedacht worden aan het omgaan met geweldsincidenten en schietpartijen in het ziekenhuis.
Bij de SEH in Venlo ging veel goed, maar er werden ook fouten gemaakt, Zo werd de pers te laat geïnformeerd, zodat een geruchtenstroom op gang kwam. ‘De volgende keer gaan we eerder communiceren’, zei Barten.
Bron VieCuri.