LAKS: Met taal minder onderscheid maken op school

Foto: © Pixabay.

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) presenteert woensdagmiddag in Utrecht een nieuwe taalgids voor het onderwijs. Het is een lijst met voorstellen om ook in de taal minder onderscheid te maken op school. Zo spreekt de leerkracht als het aan het LAKS ligt de klas straks niet meer aan met ‘jongens en meisjes’, maar bijvoorbeeld met ‘leerlingen’.

LAKS-voorzitter Janouke van Meerveld vertelt dat ook ‘zitten blijven’ volgens de gids plaats zou moeten maken voor het aloude ‘doubleren’, omdat dat volgens haar een minder negatieve lading heeft. “Dat je doubleert, wil lang niet altijd zeggen dat je minder goed bent op school”, licht ze toe.

LAKS-bestuurslid Cylus Kawesi stelde de lijst op. Hij doet ook het voorstel om niet langer te praten over ‘witte en zwarte scholen’. De term ‘gehandicapt kind’ moet tevens in de ban, die kan beter worden vervangen door ‘leerling met een beperking’.

Het onderwijs is in Nederland zo ingericht dat het vooral aan scholen zelf is om te bepalen wat ze doen met zulke adviezen. Het LAKS weet dat het niet over het taalgebruik over onderwijs en op school gaat, maar wil met de gids de discussie erover beginnen.

Het ministerie van Onderwijs zal later op woensdag reageren. Onderwijsbond AOb wil voorlopig geen uitspraak doen. “We weten niet hoe onze 80.000 leden hierover denken. Er zullen er zijn die het een goede zaak vinden om erover te praten, maar ook die het bijvoorbeeld als een aantasting van de autonomie van de leraar zullen zien.”

De vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs, de VO-raad, zegt dat de gids een “zinnige tool” kan zijn voor een school die een inhoudelijke discussie wil voeren over de taal. De sectororganisatie van het primair onderwijs, de PO-raad, meldt dat het niet aan hem is om voor te schrijven hoe leerlingen in de klas worden aangesproken, maar het initiatief van LAKS een welkome bijdrage aan het debat over kansengelijkheid te vinden.

Sommige Kamerleden, vooral van rechtse partijen, zijn kritisch. “Beste leraren en leraressen, als jullie enig zelfrespect hebben, lach de jongens en meisjes van @LAKStweets dan hartelijk uit”, twittert Harm Beertema (PVV) bijvoorbeeld. “Overdrijven is ook een vak”, zegt René Peters van het CDA .

Op Twitter regent het reacties van voornamelijk mensen die de hele discussie niet nodig vinden en de ideeën bijvoorbeeld “woke” noemen of “grachtengordelgeneuzel”. Anderen willen zich echter niet druk maken om de gids van de “klaagpubers van het LAKS” of over de “fophef” die er nu over lijkt te zijn.

© Nieuws.nl/ANP.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen