Cijfers centrummonitor; Meer bezoekers, nog steeds werk aan de winkel

Foto: Pixabay.

Over 2019 hebben meer mensen de weg naar het centrum van Venray weten te vinden. Dat blijkt uit de centrummonitor die onderzoeksbureau BRO aan de gemeente presenteerde. Supermarkten, de HEMA, de Action en de Schouwburg zijn de grootste publiekstrekkers.

Wethouder Jan Loonen is voorzichtig met het trekken van conclusies uit de cijfers: ‘Een toename van het aantal bezoekers is een mooie opsteker, zeker voor onze centrumondernemers. Maar het is te vroeg om de vlag uit te hangen. Als we over een jaar weer positieve cijfers over de bezoekersaantallen zien, dan pas durf ik te spreken van een trend. Er is nu echt nog genoeg werk aan de winkel.’

Meer maatregelen nodig
Daarmee doelt Loonen op de cijfers over leegstand, die ook in de centrummonitor staan. Daaruit blijkt dat er circa 35 panden leeg staan en dat het leegstandspercentage hoger ligt dan in vergelijkbare plaatsen elders. ‘We werken elke dag aan maatregelen’, aldus Loonen. Denk aan het helpen van ondernemers om zich te vestigen in het kernwinkelgebied en het toevoegen van functies als wonen en dienstverlening aan de randen van dat kernwinkelgebied. Het is zaak dat die inzet zich volgend jaar vertaald ziet in de cijfers van de centrummonitor.’

Een uitje
Loonen hoopt dat door een slimme aanpak bezoekers langer in het centrum blijven. Daarom is hij ook blij dat het Gouden Leeuwplein wordt vergroend: ‘We willen het zo aantrekkelijk mogelijk maken voor bezoekers om langer in ons centrum te verblijven. Een bezoek aan ons centrum moet echt een uitje zijn. Een fijne en groene openbare ruimte hoort daar zeker bij, maar ook onze culturele instellingen, onze sterke winkelconcepten en onze gezellige horecagelegenheden zijn daarvoor essentieel. Zo kunnen we mensen verleiden langer te blijven en na die boodschap ook nog een kop koffie te drinken, een terrasje te pikken of een broodje te eten.’

Samenwerking
De gemeente Venray werkt intensief samen met verschillende betrokken partners in Venray Bloeit. ‘Op die manier willen we meer mensen naar Venray halen via bijvoorbeeld activiteiten en evenementen’, aldus Loonen, die benadrukt dat samenwerking de sleutel is om het centrum te versterken. ‘Het zijn onze ondernemers die ons centrum kleur geven. Zij weten vaak heel goed waar klanten op zitten te wachten. Die kracht en die ideeën willen we als gemeente volop benutten. Via Venray Bloeit en via andere samenwerkingen trekken we samen met onze ondernemers op en hopen we dat we volgend jaar wéér meer bezoekers mogen verwelkomen én dat de leegstandscijfers zijn gedaald.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen